Veelgestelde vragen

Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Waarom een bungalow kopen?

Enerzijds zijn er kopers die een bungalow puur willen voor eigen genot. Heerlijk eruit zijn, genieten in de Ardennen van haar schoonheid en daarnaast gebruik maken van de vele faciliteiten op het park. Sunclass Durbuy is een vakantiepark zonder vakantiepark beleving. Veel wordt er voor de eigenaren geregeld via het park. Anderzijds zijn er vele eigenaren die kiezen voor een combinatie van eigen gebruik en verhuur aan gasten. Zorgt u er als eigenaar voor dat de bungalow er goed, correct en netjes uitziet, dan is een nettorendement van meer dan 10% zeker haalbaar.

Wat is het rendement, wat kan ik verwachten aan verhuur?

Dit is lastig om op voorhand te zeggen. Een goed resultaat valt of staat tegenwoordig bij hoe een huisje aangeboden wordt, en hoe actief er om wordt gegaan met verschillende verhuurmogelijkheden.
Als je ervoor kiest om op één paard te wedden, heb je het minste kans op een hoog rendement. Je kan via de parkpool te verhuren, een eigen account aanmaken op een verhuurpagina, of deze overnemen. Het beste is doorgaans een combinatie van deze! Het actief daarmee omgaan kan snel hele goede resultaten bieden. Als je dit wellicht uitbreid met andere (sociale) media kunnen er hoge verhuurcijfers behaald worden.
Doorgaans wanneer iemand actief verhuurt, is een goed rendement haalbaar! Daadwerkelijke cijfers zijn lastig om te geven, omdat het een constant bewegende markt is. Over de afgelopen jaren is bij actieve verhuurders een rendement terug te zien van over de 10%.

Zijn de vraagprijzen vaste prijzen?

Nee, het zijn vraagprijzen. Dit betekent dat u zelf een bod kan uitbrengen op het betreffende lidmaatschap / chalet / bungalow. Hierna brengen wij dit bod over aan de verkoper.
Wij hanteren een principe waarbij wij bungalows taxeren naar een prijs die marktconform is en waarbij plus- en/ of minpunten aan de bungalow meegenomen zijn in de prijs. 

Hoe werkt de verhuur?

U kunt uw bungalow verhuren via het park, zelf of een combinatie van beiden. U bent hier geheel vrij in. Via een onlinesysteem (webapplicatie) van het park is dit te in te zien en te regelen. U kunt zelf verhuren via bijvoorbeeld airbnb, booking.com, etc.  Uiteraard kunt u ook zelf een website maken voor uw bungalow / chalet.
De onlinesysteem van het park is altijd bindend. 
De kosten die het park aan verhuur heeft, zoals toeristenbelasting, reserveringskosten, eindschoonmaak en bedlinnen worden achteraf gefactureerd aan de eigenaar van de bungalow. 

Als ik zelf verhuur hoe worden de gasten dan ontvangen?

Ook als u zelf verhuurd, kunnen uw gasten zich aanmelden bij en via de receptie, deze handelen het bezoek en vertrek af van uw gasten. Tevens het overhandigen van sleutels, linnengoed en de schoonmaak wordt uit handen genomen.

Als ik zelf verhuur en er is een storing, moet ik dan komen en dit zelf oplossen?

Nee. Op het park is er dagelijks een technische dienst (24/7 bij calamiteiten). Indien er een storing is tijdens een bezoek van uw gasten, dan helpen zij uw gasten. Indien hieraan kosten verbonden zijn dan wordt dit met u verrekend.

Zijn er regels waar ik mij als eigenaar aan dien te houden?

Zeker. Als deze er niet zouden zijn zou het een chaos kunnen worden. Het park heeft vele gasten die een bungalow huren en ook voor hen wil het park dat alles netjes en correct verloopt en dat er een hoge klanttevredenheid gescoord blijft worden. De betreffende documenten ontvang je in een informatiepakket.

Hoe vindt het dagelijks beheer plaats op het park?

Op het park is een receptie, een 24/7 technische dienst, administratie en het dagelijks management. Zij regelen vele zaken voor de 237 bungalows en de alle gasten op het park. Voor eigenaren is er een apart e-mailadres voor communicatie. De Parkmanager legt verantwoording af aan het bestuur, welke op haar beurt dit doet aan de commissarissen. Het bestuur en het commissariaat bestaat uit eigenaren van bungalows.

Waarom staan er bungalows te koop?

Gemiddeld heeft iemand een bungalow 8 jaar in zijn of haar bezit. Bijvoorbeeld iemand koopt met jonge kinderen, maar zodra de kinderen een jaar of 16 zijn, wordt de bungalow verkocht. Er zijn natuurlijk ook eigenaren die een bungalow al meer dan 20 jaar bezitten, omdat het ook een bron van inkomen kan zijn of dat zij er zelf vaak zijn. Er staan dus altijd wel bungalows te koop.

Zijn er verschillende typen bungalows?

Ja, er zijn twee soorten bungalows. De 4 persoons en de 5 persoons bungalows. De 5 persoons bungalows zijn ongeveer 1,5 keer zo groot als de 4 persoons en mogen maximaal 6 gasten herbergen.

Wat koop ik feitelijk?

De bungalows zijn ondergebracht in een verenging. De waarde van de bungalow is gerelateerd aan de ligging, de grote van het perceel, de staat van onderhoud en de inrichting/ afwerking. De bungalow is gekoppeld aan een lidmaatschap van de vereniging. Dit is heel transparant in reglementen en statuten vastgelegd. U koopt dus het lidmaatschap op de bungalow. De gehele inrichting van de bungalow hoort bij de aankoop van het lidmaatschap. Bij iedere bungalow hoort namelijk een minimale inventarislijst. What you see is what you get! Tenzij iemand heel expliciet heeft aangegeven wat mee gaat voor de overdracht.

Wat kost de notariële-overdracht?

Wij werken met een notaris die alle transporten al vele jaren regelt. Hierdoor kan het proces zo goedkoop mogelijk gedaan worden. De kosten voor de notaris bedragen, inclusief de administratieve afhandeling en aanvraag keuringen van het park, € 1.850 inclusief BTW. Dit is aanzienlijk goedkoper dan gebruikelijke schrijfkosten in België.

Legaliseren van handtekeningen

De vaste notaris is gevestigd in Friesland (Nederland). Nagenoeg alle transporten vinden plaats via een volmacht. U hoeft dan niet naar de notaris te reizen. U dient dan wel hiervoor vooraf uw handtekening te laten legaliseren. Dit kan in België en Nederland zowel bij een notaris of bij uw gemeente.  Deze gelegaliseerde handtekening(en) stuurt u dan vervolgens naar de notaris, zodat transport met volmacht kan geschieden.

Hoe ziet een advertentie eruit?

In de advertentie ziet u ongeveer 10 foto’s. Van de buitenzijde en uiteraard van binnen. Deze foto’s zijn representatief. Worden gemaakt volgens bepaalde specificaties. Daarnaast treft u een omschrijving van de bungalow aan. Ook ziet u een lijst met belangrijke componenten met hun leeftijd en of eventuele renovatiejaar. Ook geeft een verkoper aan of er gebreken zijn. Uiteindelijk koopt u het lidmaatschap zoals de bungalow is ten tijde van bezichtiging en de overdracht.

Wat zijn de (vaste) kosten per jaar van een bungalow?

De vaste lasten over het jaar 2022 komen neer op zo’n 7000 á 8000 (indicatief) euro per jaar. Hier zitten de erfpacht, verzekeringen, algemene voorzieningen voor leden, belastingen, etc. bij in. De kosten zijn voor een deel vast. Dit omdat het landelijke of gemeentelijke kosten zijn. Variatie kan zitten in gas en elektra. Dit aan de hand van verbruik en van de prijzen (het park gebruikt propaan wat een lager tarief heeft). Ook kan er een variabel zitten in de investeringen die de vereniging moet doen aan het park. Normaliter wordt er een bedrag per maand gereserveerd en zal dit geen grote verschillen teweegbrengen.
Let wel, dit is een indicatie van de kosten, hieraan kunnen geen rechten ontleend worden.
De kosten zullen opgesplitst worden door 12 en maandelijks gefactureerd worden.

Zie ook de pagina “Kosten en baten”

Ik heb interesse in een bungalow, welke actie onderneem ik dan?

U stuurt ons een bericht met uw gegevens en de bungalow(s) waar uw interesse naar uitgaat. Wij regelen een bezichtiging op locatie. Eventueel kan dit ook op één van de diverse opendagen. U geeft ook aan wanneer u op bezoek zou wensen te komen. Vervolgens regelen wij de bezichtiging(en). U kunt een bod uitbrengen op één of meerdere bungalows. Vervolgens zoeken wij contact met de eigenaren om het verdere traject in gang te zetten. Dit alles met als doel u als nieuwe eigenaar te mogen verwelkomen op het mooiste bungalowpark in de Ardennen.

Ik zoek een bungalow welke ik naar eigen smaak wil verbouwen/ opknappen, mag dat?

Zeker, echter wel binnen de regels van het park en volgens de wet- en regelgeving van België. Als u wilt verbouwen geeft u dit aan bij het park. Het park kan u ook in contact brengen met aannemers welke vaak op of voor het park werken. Tevens heeft het park bijvoorbeeld de kleurnummers van de verf voor de buitenzijde, maar ook tips voor andere werkzaamheden. Er zit ook een Ikea in Luik, dus een eventueel nieuwe keuken of bankstel is niet verder dan een uurtje rijden. Ook in Marche zijn vele woonwinkels te vinden.

Waarom werken jullie met open dagen?

Er is gekozen voor een uniek concept van open dagen. Dit heeft twee hoofdredenen. Voor een eigenaar zijn er maar een beperkt aantal momenten per jaar waarop de bungalow vrij dient te blijven van verhuur. Dit zorgt ervoor dat een verkoper tijdens de verkoopperiode een zo goed mogelijke bezetting kan behouden.
Voor de kopende partij is het prettig omdat zij op een open dag beschikking hebben tot alle bungalows. Zo kan er als er meerdere bungalows te koop staan, een goede afweging worden gemaakt naar wat het beste aansluit bij de wensen van de kopende partij.

Ligt het park in het overstromingsgebied?

Nee, het park ligt op een kleine loopafstand van de Ourthe. Prima te bewandelen voor veel plezier aan de waterkant, maar ver genoeg er vanaf om geen risico te ondervinden bij een eventuele overstroming. Het park ligt op een heuvel waardoor water snel weg stroomt.

Wanneer kan de bungalow/ het lidmaatschap op naam gezet worden?

Het zogeheten ‘transport’ van een bungalow/ lidmaatschap geschied altijd per eerste van de maand. Hier is voor gekozen om de administratie en alle verrekeningen zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren door de boekhouding van het park

Kan een bungalow gefinancierd worden?

Omdat er op papier een lidmaatschap wordt gekocht met recht op een kavel mét bijbehorende bungalow, kan er geen hypothecaire lening worden afgesloten. 
Als u toch een lening wilt verkrijgen staat dat u uiteraard vrij. 
Een bod op een bungalow wordt doorgaans altijd zonder voorbehoud van financiering uitgebracht. Wanneer u interesse heeft in de aankoop en er is (deels) financiering voor nodig, vragen wij u dit op voorhand alvast zo veel mogelijk te regelen. 

Hoe zit het met BTW?

Over verhuur van vakantiehuisjes moet tegenwoordig 6% BTW worden afgedragen aan de Belgische overheid. Hiervoor moet je een BTW boekhouding voeren. Er zijn enkele handige online programma’s die dit erg makkelijk voor je kunnen maken. Voor het aanvragen van een BTW nummer kun je contact opnemen met MinFin via https://www.belgium.be/nl
Doordat veel kosten die je als verhuurder hebt met 21% zijn belast, komt het er effectief op neer dat doorgaans ieder kwartaal amper bijbetaald hoeft te worden of je zelfs geld terug krijgt. 

 

Reset password

Voer uw e-mailadres in en we sturen u een link om uw wachtwoord te wijzigen.

Powered by Estatik